5. Leeractiviteiten op een school rond energie transitie samen met een bedrijf -Bètaburgerschap

5. Leeractiviteiten op een school rond energie transitie samen met een bedrijf -Bètaburgerschap
De behandeling van maatschappelijk technologische vraagstukken motiveert leerlingen voor bèta en techniek. Doordat ze de kennis in een bredere context kunnen plaatsen, kunnen ze het algemene belang van bèta en techniek ervaren en inzien. Leerlingen leren dan de link te leggen tussen bèta en techniek concepten en de maatschappelijke gevolgen. Dit vereist dat er authentieke onderwerpen behandeld worden in de lessen over maatschappelijk-technologische vraagstukken. Leerlingen leren kritisch mee te denken en tegelijk wordt het probleemoplossend vermogen van leerlingen ontwikkeld.
Wat leert deze werkwijze ons voor de aanpak van techniek in het PO, welke rol spelen bedrijven hierin en hoe is de verbinding tussen bedrijf en het curriculum? Aan de hand van een voorbeeld Energie Transitie, nemen we jullie mee in hoe we de leeractiviteiten hebben georganiseerd.
De presentatoren brengen hun aanpak in de praktijk op een praktische manier over het voetlicht.
Bètaburgerschap is een samenwerkingsproject tussen Saxion, TechYourFuture en Universiteit Twente.
Presentatie:
Laurence Guérin, Senior onderzoeker TYF
Jory Tolkamp, Junior onderzoeker TYF
Maarten Minnegaal, directeur Lonnekerschool
René Venendaal, mede directeur Biomassa Technology Group (onder voorbehoud).